HAMAROSAN – Arrival
Tavaly a Paramount stúdió összehozta Jeremy Rennert (Bosszúállók) és Amy Adamst (Acélember), hogy filmre vigye Ted Chiang ‘Story Of Your Life’ című novelláját, mely újszerű megközelítésből vizsgálja a Földre látogató idegenek témáját.
A film forgatása szép csendben zajlott, kevés felhajtással, de az áprilisi CinemaConon már új címen futott a film – ekkor kapta az Arrival, azaz ‘Érkezés’ címet.

A történet egy nyelvész (Amy Adams) és egy elméleti fizikus (Jeremy Renner) körül forog, akiket a kormány azzal a feladattal bíz meg, hogy segítsenek kapcsolatot teremteni egy idegen fajjal, akik a Földre látogattak. Az érkezésre különbözőképpen reagálnak a Föld nemzetei, ami a globális háború szélére sodorja világunkat. A tudósokból álló csapat az idővel versenyez, hogy megtudja, mi az idegenek célja.
Az idegenek nem a szokásos csápos-nyálkás-kitinpáncélos szörnyek, sem lézerpuskákkal hadonászó, nagyszemű szürkék. Az Arrival idegen lényei sugaras szimmetriájú lények, mely a biológiában jól ismert fogalom. A wikipedián például ezt találhatjuk a sugaras szimmetriáról:
„A sugaras szimmetriájú szervezetek egy tortához hasonlóan, több sík mentén elvágva nagyjából megegyező szeleteket kapunk. Egy ilyen élőlénynek nincsen „bal” vagy „jobb” oldala. Kizárólag az alsó és felső részükről beszélhetünk. … Ez a fajta szimmetria a helyhez kötött (szesszilis) életmódú állatokra jellemző, mint a tengeri anemonák, lebegő állatokra, mint a medúzák, illetve egyes lassú mozgású szervezetekre, mint a tengeri csillagok.”
Az idegenek nyelve sem semmi, melyet Dr. Louise Banks, az Amy Adams alakította karakter a történet során tanul meg értelmezni és befolyással lesz arra, ahogy felfogja az időt és az eseményeket. Ez által a novella a Sapir-Whorf hipotézis egyfajta feldolgozása, melynek lényege, hogy a beszélt nyelv szerkezete befolyással bír a beszélő felfogására és világlátására. Az idegenek bonyolult nyelvét érzékelendő a novella eleje és vége jövő időben íródott.
Ted Chiang novellája elnyerte a 2000-es Nebula-díjat és az 1999-es Sturgeon-díjat is.

Mindkét színész örömmel vállalta a friss lehetőséget, miután kissé belefásultak a szuperhős-filmekbe. Amy Adams így nyilatkozott a USA Today-nek:
„Ez nem egy képregény-univerzum vagy egy újabb fantáziavilág. A mi világunkban történik, a jelenkorban. Nem egy olyan világba kell elrepülnöm, ahol szuperhősök élnek, ami jó móka, mert segített valósághű karaktert és élményt nyújtani. Valódinak éreztem [a karaktert], olyasvalakinek, akit akár ismerhetnék is, akivel jó lenne beszélgetni. Érzelmileg megrázó volt az az út, amin ez a lány végigmegy a filmben. Nyilvánvaló, hogy már korábban elindult ezen az úton, mielőtt a kormány a segítségét kéri, és nem lett jó vége. Szüksége van erre a kihívásra, még jobban, mint amennyire ő gondolja.”
Jeremy Renner azt nyilatkozta a fizikus Ian Donnelly megformálásáról, hogy üdítő változatosságot és új kihívást jelentett neki, hiszen még soha nem alakított tudóst. Továbbá a készülő film stílusáról azt árulta el, hogy sokkal inkább hasonlít majd a néhai Stanley Kubrick és a fiatal Steven Spielberg alkotásaihoz, mintsem egy csihi-puhi Michael Bay-akciófilmhez. Azt hiszem, minden sci-fi rajongó nevében mondhatom: hála az égnek!
A további szerepekben láthatjuk még a zseniális Forest Whitakert, Michael Stuhlbarg-et, a rendezői székben pedig Denis Villeneuve ül, aki tavaly már bizonyított a Sicario-val.
És hogy mikor érkezik az ‘Érkezés’? Idén november 11-én már meg is nézhetjük. Addig is itt van az első előzetes kedvcsináló gyanánt:
Pingback: KRITIKA – Érkezés, avagy apa csak ne szóljon bele! – scifi.hu – a magyar sci-fi oldal