INTERJÚ – Fonyódi Tibor (Harrison Fawcett)
Legújabb interjúnkban Fonyódi Tiborral, azaz Harrison Fawcettel beszélgettünk el, aki épp ma ünnepli a születésnapját. Ez úton is nagyon boldog születésnapot kívánunk neki!
1. Ugyan nem csak science ficiton íróként tevékenykedsz (a Hadak Útja-sorozat és a Torda-trilógia is a nevedhez fűződik, akárcsak jó néhány forgatókönyv), de a zsáner mégis meghatározó volt írói pályád során. Mikor és minek köszönhetően szerettél bele a science fictionbe?
Hollywoodi sztori következik, ami annyiban más mint általában a hollywoodi mesék, hogy szóról-szóra igaz. Azért lettem scifi író, mert tíz évesen egy balatonedericsi üdülésen beleestem a Balatonba. Amikor kiültem szárítkozni a partra, összeismerkedtem egy szakállas bácsival, aki először beszélt nekem a scifiről, addig azt sem tudtam mi az. Az objektív tájékoztatáshoz hozzátartozik, hogy amikor a sztorit először előadtam közönség előtt, a negyedik sorból jelentkezett egy szemüveges pali és kérte, hogy a tisztelt szerző kímélje meg a hallgatóságot a pedofil élményei ecsetelésétől… a palit Szélesi Sándornak hívták, akkor láttam életemben először, beszólása miatt a kapcsolatunk mélyebbről indult, mint Líbiában a talajvíz, aztán lett, ami lett, és az már a magyar scifi-történet része. 1997-ben ismerkedtem össze Nemes Istvánnal a HungaroConon, aki látott fantáziát az írásaimban. Jött Brett Shaw és a Katedrális, a sztorit innentől mindenki ismeri.
2. Úgy tudjuk, gyerekkorodban olyan nagy hatással volt rád Percy H. Fawcett A Mato Grosso titka című útleírása, hogy már ekkor eldöntötted az írói álneved. Ennyire céltudatos vagy? Mindig tudtad mi akarsz lenni?
A kérdésre igen kurta választ adhatnék: igen! De ennél rosszabb megoldást el sem tudok képzelni egy interjúban. A Fawcett-könyv hatására döntöttem úgy már tizenhárom évesen, hogy ha valamikor angolszász néven publikálok – az ezredforduló előtt szinte kötelező volt a zsánerben – mindenképpen Harrison Fawcett álnéven teszem, szóval Nemesnek nyitott kapukat kellett döngetnie, mikor névválasztásra kért. Kérdésed második felére válaszolva: a céltudatosság fokozottan igaz a filmírásban, ami közel tíz éve a fő szakterületem. Az regényíró – zsánertől függetlenül – alkot és a szerkesztője, ha van, legfeljebb beleszól, aztán a cucc mehet a nyomdába. Ezzel ellentétben mondjuk egy televíziós sorozat kreációjánál head writerként vagy show runnerként, nagyjából a következő sorrendben kell alkalmazkodni másokhoz és megfelelni a gyakran egymásnak ellentmondó igényeknek: producer, rendező, gyártásvezető, színész… erre szoktam mondani, hogy néha még a büfés is beleugat. Na, most céltudatosság és alkotói fegyelem nélkül ezt nem lehet kibírni. Ez már a nyolcszámjegyű honoráriumok világa, ahol senkit sem érdekel az író érzelmei, ha valamit kétszer kell neked elmagyarázni, vagy ha egy percet késel a határidővel, másnap ki vagy rúgva. Egész életemben céltudatosan működtem, ha legjobb akaratom ellenére valami nem alakult zökkenőmentesen, azonnal leváltam róla és másnapra elfelejtettem, ez a melóra és emberekre egyaránt igaz.
3. A Szélesi Sándorral (és azóta sok más szerzővel) együtt megalkotott Mysterious Universe sorozatban tavaly jelent meg a Hosszú út a trónig, bébi című regényed, amellyel több mint egy évtizednyi kihagyás után visszatértél a sci-fihez. Mi vonzott vissza? Jött egy új ötlet, mint egy szikra, vagy egy régóta asztalfiókban porosodó ötletet vettél elő?
Erre a kérdésre is hosszan válaszolhatnék, elmondhatnám, hogy a Mysterious Universe – ami lassan húsz éve fut, tehát nem semmi a magyar scifiben – így meg úgy, meg hogy mennyire hiányzott az alkotás, amiről Milan Kundera regénye óta tudjuk, hogy gyönyörűség, blablabla, de inkább elmondom az igazságot. Tom Stoppard drámaírót és forgatókönyvírót egyszer megkérdezték, hogy „mester mondja már el miről szól az új darab, amin éppen dolgozik”. A Szerelmes Shakespeare írója pedig a következő választ adta: It’s about to make me a great deal of money, ami nagyjából azt jelenti, a darab arról szól, hogy sok pénz keressek vele. A Tuan nyilván kidolgozott egy olyan konstrukciót, amit hülye lettem volna nem elfogadni, ezért tért vissza Brett Shaw tizenhárom év szünet után. Egyébként maga a sztori tizenöt éve létezett és több címen futott. Eredetileg a Katedrális folytatása lette volna, sokak szerint így is az, legfeljebb alternatívnak tekinthető.
4. A Hosszú út a trónig, bébiben Shaw-történeteidet összekapcsoltad a Katedrális köré fonódó regényekkel. Sokan szánták már magukat hasonló lépésre, mint például Isaac Asimov, aki saját robot-történeteit gyúrta egybe az Alapítvány világával. És manapság bármerre nézünk a moziban, mindenhol összekapcsolt filmes univerzumokat látunk. De hazánkban a Mysterious Universe egy egyedi gyöngyszem. Szerinted mi a legjobb az ilyen összetett, sok történeten átívelő fantáziavilágokban?
Amikor elkezdtük Sanyival a Mysterious Universe-t, éppen abban éreztük a kiugró lehetőséget, hogy olyan világot kreáltunk, ami nem csupán az emberiség történetét helyezi új megvilágításba, hanem lehetőséget biztosít a különféle zsánerek beemelésére. Hogy értsük: az eredeti Katedrális a pornográfia határát súroló alkotás, a Shaw-sorozat klasszikus space opera, a hőst bármikor lecserélhetjük Flash Gordonra, mindemellett igen nehezem nevezném ponyvának a Szélesi Sötétség előttjét, aminél nyomasztóbb pszicho- és társadalmi drámát kevesen írtak a magyar scifiben. Szerintem az izgalmas történetek, a szerethető karakterek mellett, ez a sokszínűség adja a világ vonzerejét az olvasók számára. És meg egyszer mondom, jövőre lesz, hogy nem hivatalosan 20 éve kint van a piacon, a logó először 2000-ben került fel a kötetekre, az ezredforduló éve számít hivatalos indulásnak. Majd 2020-ban is iszunk! A magyar SF és F író különben is minden alkalmat megragad az ivásra! Az egész díszes társaságot ezért nevezem M.A.F.F.I.A.-nak, ami a Magyar Alkoholista Fiction- és Fantasy-Írók Alkotóközösségének rövidítése.
5. Tervezel új regényeket a Mysterious Universe sorozatba?
Nem, amíg nem látok egy új konstrukciót. Őszintén szólva nincs erre időm. A Gold Book Kiadónak például öt éve tartozom a Fokossal, ami a trilógiám zárókötete. Öt éve nincs idő befejezni a filmes munkáim miatt. Sajnos ez az ára annak, hogy az ország egyik legtöbbet foglalkoztatott forgatókönyvírója vagyok. Egyébként terveztem, hogy a scifi műveim összes eredeti karakterére szabad felhasználási jogot adok a magyar íróknak, hogy tovább menjen a világom, amit még gyermekkoromban találtam ki. Valljuk be, ez azért nem semmi! Majd meglátjuk, mit hoz a jövő.
6. Mondtad, hogy a ’97-es HungaroCon jelentős állomás volt az írói pályafutásodban, hiszen ekkor találkoztál a Cherubion Kiadótól Nemes Istvánnal. Azóta is látogattad a HungaroCont? Esetleg számíthatunk rá, hogy idén is felbukkansz a rendezvényen?
Az utóbbi években ritkán jelenek meg az irodalmi közösségi térben, a Könyvhéten és az egri Gárdonyi-körön azért mindig ott vagyok, ha dedikálok, ha nem. Szerintem elmegyek a HungaroConra, ha éppen nem vagyok gyártásban egy tv-sorozattal, ilyenkor naponta tízszer csörög a telefon. Általában a rendező vagy a gyártásvezető telefonál, és azonnal kell reagálni.
7. Mi a véleményed a magyar SF irodalomról és a köré felépített közéletről, egyesületekről?
Nincs véleményem. Jöjjenek a fiatalok!
8. Részben választ adtál már a kérdésre, de azért hadd puhatolózzak. Ha lesz időd scifit írni, mit olvashatunk tőled legközelebb a tudományos-fantasztikus zsánerben? Ugye nem lesz újabb évtizedes szünet?
Ha lesz időm a scifire, akkor egy újabb Brett Shaw jön, alighanem a Hosszú út a trónig, bébit a kronologikus sorrendben is követő sztori, ami a von Anstettenek korszakában játszódik Brett Shaw-val és Akiho Akechivel, illetve még az idén fel fogok kérni valakit, hogy írjon egy olyan Shaw-folytatást, ami a Hosszú út… után a Katedrális világában játszódik. Mint tudjuk Shaw három évet töltött Kerwinékkel, 2303 és 2306 között fejvadászként dolgozott, ami nagyon sok kalanddal kecsegtet.
9. Hol találkozhatnak veled legközelebb az olvasók?
A Könyvhéten, 10-én, szombaton, a Gold Book pavilonja körül többször felbukkanok és biztosan megtekintem Csikász Lajos könyvbemutatóját a színpadon. Aki tutira akar velem találkozni, írjon rám a facen és megbeszéljük hol ütközzünk a Vörösmartyn. Utána Egerben leszek július 14-én, de az már Szulejmánnak is elérhetetlen volt, ugye.
Köszönjük szépen a lehetőséget!