KRITIKA – Az Igazság Ligája, avagy ezekkel az űrbéli kockákkal folyton csak a baj van

A Warner tulajdonában lévő DC Entertainment a DC Comics híres képregényeit hivatott vászonra vinni, úgy, ahogy a Disney Marvel Studios-a… Épp csak ezt sokkal szerényebb kritikai elismerés mellett teszi, és némileg szerényebb bevételekkel. Bajok vannak a DC Extended Universe (továbbiakban DCEU) háza táján, ez gyakorlatilag a Batman Superman ellen: Az Igazság Hajnala enyhén szólva is vegyes fogadtatása óta egyértelmű. A DCEU az Acélemberrel kezdődött, s azóta követi Zack Snyder vízióját. A 300 és a Watchmen veterán rendezője alkotta meg a DCEU látványvilágát, komor, sötét hangulatát, amelyben volt ráció: nem másolni akarták a Marvel csilli-villi, színes, humoros stílusát, hanem saját, egyedi irányt akartak adni univerzumuknak.

 

 

Könyveket lehetne megtölteni azzal, hogy boncolgatjuk, ez miért nem nyerte el a nézők tetszését, de le merném fogadni, hogy ha egy-az-egyben másolták volna a Marvelt, akkor meg az lett volna a probléma. Pedig most elindultak ebbe az irányba, a nyári Wonder Woman (amely kritikailag a DCEU legjobban értékelt tagja) már érezhetően könnyedebb és színesebb darab lett, és most, hogy elértünk a DCEU zászlós hajójához, az Igazság Ligájához, már egészen marveles hangulatot árasztanak a képsorok.

A továbbiakban SPOILER-ekkel folytatjuk.

 

A történet szerint egy másik világból érkező, szarvas sisakot viselő, emberfeletti gonosz azért érkezik a Földre, hogy megkaparintson három, kozmikus erővel bíró kockát, amellyel leigázhatja bolygónkat, egy nála még hatalmasabb, még erősebb gonosz lény számára, aki egyelőre csak a háttérben munkálkodik. Ördögi tettében repkedő hadserege segíti, akik féregjáratokon keresztül érkeznek ide, és az egyetlen erő, amely megfékezheti őket, egy szuperhősökből sebtében összeverbuvált csapat: egy milliárdos, akinek rengeteg kütyüje van; egy szuper erejű harcos, aki már egy világháborúban is kipróbálta magát; egy mitikus birodalom ifjú, hosszú hajú, szakállas trónörököse, aki legendás fegyverével irányítja az egyik természeti elemet; egy baromi gyors csávó; és egy kiborg. A csapat legerősebb tagja pedig sokáig nem mutatkozik meg, majd először rátámad barátaira, de később, amikor a végső harc közepén felbukkan, félkézzel intézi el a szarvas sisakos rossz fiút…

Jó, tudom, szemét dolog volt ezt az összefoglalót így megírni, hiszen a valóságban már a hatvanas évek előtt is szemtelenül lopott egymástól a DC és a Marvel, és ezen lopások elkövetője az esetek nagy részében épp hogy a Marvel volt – Thanost például Darkseidről másolták, Deadpool, azaz Wade Wilson pedig Deathstroke, vagyis SLADE Wilson koppintása, az Igazság Ligája képregényes alapjai pedig három évvel előzik meg a Bosszúállók első számát. Azonban a filmes kudarcokat követően a Warner olyannyira biztosra akart menni, hogy az Igazság Ligája mozifilmet egy Bosszúállók-klónként képzelte el, még a nyilvánvaló hasonlóságokon túl is.

 

 

Zack Snyder rendező és producer felesége a forgatás vége felé kiszálltak a projektből egy szomorú, családi tragédia miatt. A film befejezésére pedig nem mást, mint Joss Whedont, a Bosszúállók első két részének rendezőjét kérték fel. Megoszlanak a vélemények arról, hogy mekkora befolyása lehetett Whedonnak a film végső változatára – a stúdió ragaszkodik ahhoz az állásponthoz, hogy Whedon Snyder stílusában fejezte be a filet, azonban a végeredményt látva könnyen elcsíphetők a két markánsan eltérő stílus közti különbségek. Whedoni poénokat kapunk jobbról-balról, de Snyder nyomorúságos, depresszív látásmódja is átköszön egy-két jeleneten. Sokan a film egyik legnagyobb hibájának tartják ezt a fajta kettősséget, és rajongók egy csoportja máris petíciót nyújtott be a Warnerhez, hogy adják ki DVD-n Snyder rendezői változatát is. Whedon jó pár jelenetet újraforgatott, főleg Supermannel kapcsolatos részeket, amelyek problémát okoztak Henry Cavill miatt. Cavill akkor már javában dolgozott a Mission: Impossible 6-on, szép nagy bajusszal, amelyet a Paramount fejesei nem engedtek neki leborotválni, így az Igazság Ligája újraforgatott jelenetein számítógépes grafikával kellett azt eltüntetni, brutális pénzekért. Ráadásul látszik. Nagyon látszik, hogy fura a szája.

 

 

Ha már az igazságnál tartunk, az a helyzet, hogy a film szórakoztató. A poénok jók, a csapat minden tagja szerethető, a Villám és Aquaman különösen lazák, Wonder Woman csodálatos, ahogy eddig is, Superman pedig végre olyan, amilyennek lennie kell. Nem egy depis, borongós istenség, aki szomorú sóhajtások közepette szemléli az emberiséget, hanem a képregényekben rá jellemző könnyedséggel száll szembe a film főgonoszával. És az a jelenet, amikor Superman visszatér az élők sorába, egyértelműen az Igazság Ligája csúcspontja.

 

 

Ben Affleck Batmanje viszont nem előnyére változott: nagyon más lett, mint amilyennek a BvS-ben megismerhettük, amely egyrészt igazolható azzal, hogy rájött saját tévedésére, és bűntudat gyötri Superman halála miatt, de közben elveszítette azt a fajta keménységet, ami olyan jól állt neki az előző filmben. Más szóval: Batmanként nem félelmetes. Inkább csak “menedzseli” a csapatot.

Ha már Marvelt másolnak, sikerült vele lemásolni azon filmek gyengeségeit is: a főgonosz Steppenwolf csapnivalóan hitvány. És még rosszul is néz ki – egy CGI-förtelem, ZS-kategóriás monológokkal. Ráadásul onnantól kezdve, hogy Superman megjelenik a képben, túl könnyen diadalmaskodnak felette. Egyszerűen nem is tudok semmi többet írni róla, annyira érdektelen és unalmas karakter. A legizgalmasabb benne az, amikor egy elejtett félmondatban megemlíti Darkseidet. Azt hiszem, ezzel mindent elmondtam.

 

 

Van még egy-két probléma az Igazság Ligájával: Atlantisz unalmas és egyhangú, a hősökön kívül az egész világ érdektelenül szemléli az idegen inváziót (lehet, hogy észre sem vették), Jim Gordon teljesen felesleges a filmbe, és az egész túl rövid ahhoz, hogy komolyan lehessen venni. Páran a Batman v Superman hosszát tették felelőssé a kudarcáért (ez egy hülyeség, ha így lenne, nem csücsülne évek óta három darab három órásnál hosszabb film a legtöbb bevételt termelt alkotások között), pedig az átgondolatlan, zavaros cselekmény volt a gond, amely sok helyen érdektelenségbe fullad. Az Igazság Ligájából viszont nem ártott volna több, hogy rendesen meg legyen alapozva ennek a csapatnak, időt és munkát kellett volna fektetni a karakterekbe, közülük is legfőképp Kiborgba és Steppenwolfba. Remélem lesz belőle bővített változat. A Warner határozta meg a film hosszát, mégpedig azért, hogy az újraforgatások miatt megemelkedett költségeket legyen esélye visszatermelni a filmnek, hiszen egy kétórás filmet egy nap többször tudnak levetíteni a mozik, mint egy háromórásat.

Márpedig nehéz dolga van az Igazság Ligájának. Ha a forgatási költségekhez hozzávesszük a marketing költségeket, az adót és minden egyebet, majd’ 600 millió dollárt kell összeszednie ahhoz, hogy nullszaldósra jöjjenek ki. Ez nagyon nehéz lesz egy olyan filmnek, amely két rossz fogadtatású film egyenes folytatása.

 

 

És nem is túl jók a mutatók: eddig az Igazság Ligája nyitóhétvégés bevételei lettek a legalacsonyabbak a DCEU filmjei közül. Így ezen univerzum jövője bizonytalan. Aquaman film biztosan lesz, hiszen már leforgatták, a Villám saját filmje, a Flashpoint forgatását viszont attól tették függővé, hogyan szerepel a mozipénztáraknál a Liga. A Batmanre is van leszerződött rendező, de Ben Affleckről egyre több pletyka járja, hogy elhagyja a süllyedő hajót. A legfrissebb pletykák szerint Jake Gyllenhallal akarják helyettesíteni.

Kár lenne a DCEU-ért, ennyi belé fektetett pénz és energia után, ráadásul komolyan nem ártana egy erős konkurencia a Disney-nek, akik lassan már elkezdhetnek gondolkozni azon, hogy melyik országot vásárolják meg kilóra. A Disney, mint a Lucasfilm, a Marvel és a Pixar tulajdonosa lassan a fél szórakoztatóipar ura lesz, amely úgy terpeszkedik a mozihálózatok fölött, mint egy Sith nagyúr. Legutóbb azzal verték ki a biztosítékot, hogy számos mozi számára teljesíthetetlen feltételeket szabtak ahhoz, hogy engedélyezzék nekik Az utolsó Jedik vetítését, jövőre pedig saját streamelős szolgáltatást indítanak, amellyel a Netflixnek vágnak majd alá. Ezzel a kis kitérővel csak arra akartam rávilágítani, hogy a szórakoztatóiparban sem jó az egyeduralom. Elég csak megnézni a nyolcvanas-kilencvenes évek filmtermését, amikor még egy stúdió sem telepedett rá ennyire a szórakoztatóiparra, mint a Disney.

 

 

Látszik, hogy próbálkoznak a DC-nél, figyelnek a nézők visszajelzéseire, a nagystúdiós arrogancia alábbhagyott és próbálnak olyasmit adni, ami fogyasztható. És egyáltalán nem mondhatnánk, hogy könnyű dolga van a DCEU-nak, hiszen egy olyan műfajban kell helyt állnia, ahol már évekkel ezelőtt minden létező téren megverte őket legnagyobb konkurensük. A Marvel előnye behozhatatlan. A DCEU jövője talán a kisebb filmekben rejlik egy ideig, személyesebb és mindenképp humorosabb alkotásokban, valamint ki kellene aknázniuk azt, amiben a DC régen jobb volt a Marvelnél: a főgonoszokat, amelyek képesek egész filmeket elvinni a hátukon.

Szurkolok a DC-nek, főleg azért, mert ez a filmjük egészen szórakoztató volt, egy közepes-jobb Marvel-film színvonalán állt. Remélem, hogy lesz még jövője ennek a csapatnak.

Értékelés: 7/10

 

Az Igazság Ligája

Justice League (2017)

Rendező:

Zack Snyder

Producer:

Charles Roven

Deborah Snyder

Jon Berg

Geoff Johns

Forgatókönyv:

Chris Terrio

Joss Whedon

Szereplők:

Ben Affleck

Henry Cavill

Amy Adams

Gal Gadot

Ezra Miller

Jason Momoa

Ray Fisher

Jeremy Irons

Diane Lane

Connie Nielsen

J. K. Simmons

Zene:

Danny Elfman

IMDb link