HUNGAROCON / Virtuális valóság

Mint arról bizonyára már hallottatok, október 27-én ismét HungaroCon lesz. Az elkövetkező hetekben számos programismertetőt olvashattok majd itt, a Scifi.hun, hogy megtudjátok, mire számíthattok, ha eljöttök.

Íme a legelső – amely egyébként az én egyik személyes kedvencem a programok közül -, a virtuális valóság (röviden VR). A HungaroConra ugyanis eljön az Overon Station csapata és elhozzák lejobb VR-játékaikat, amelyeket kipróbálhattok a Conon.

És hogy hogy is néz ki egy ilyen VR-játék? Például így:

Sokfélét kipróbálhattok majd, de beszéljen erről kicsit bővebben Királyházi Csaba, az Overon Station stúdióvezetője!

 

Scifi.hu: Kérlek, mesélj néhány szót magadról! Hogyan találkoztál először a VR-játkok fogalmával?

Csaba: Királyházi Csaba vagyok, játékfejlesztéssel és virtuális valóság élmények gyártásával foglalkozom. VR játékok már a kilencvenes években is léteztek, nekem is volt alkalmam kipróbálni néhányat még középiskolás koromban. Ezek természetesen sokkal kezdetlegesebbek voltak, mint a jelenlegi alkalmazások.

 

Scifi.hu: Honnan indult a VR fejlődése? Mik voltak az előfutárai ennek a technológiának?

Csaba: Úgy tudom, már a hatvanas években voltak próbálkozások a fejre helyezhető full immerzív kijelzők terén. A hetvenes-nyolcvanas évektől már a sci-fi írók műveiben is egyre gyakrabban találkozhatunk a fő érzékszerveket lefedő eszközökkel létrehozott virtuális világok gondolatával. A technológia pár évvel ezelőtt ért el arra a szintre, hogy élvezhető formában lehessen a virtuális valóságban barangolni.

 

Jelenet a Johnny Mnemonic c. filmből

 

Scifi.hu: Mióta van jelen Magyarországon a tiétekéhez hasonló VR-játékfejlesztés?

Csaba: Mi 2014-ben készítettük az első VR-alkalmazásunkat egy gyógyszergyár megbízásából. Ez még inkább prezentáció és demó volt, mint játék. Azóta több mint húsz különböző VR-projekten vagyunk túl, és ezek több mint felében alkalmaztunk valamilyen játékmechanikai elemet. Úgy tudom, van még néhány cég Magyarországon, akik hasonlóval foglalkoznak, de még nagyon szűk a VR-fejlesztés piaca hazánkban.

 

Scifi.hu: Szinte menetrendszerűen, minden új technológiánál előjön a kérdés, hogy a hatása alapvetően káros avagy pozitív – mint anno a televíziónál, majd az internetnél. A VR esetében mik az általános vélemények és mi a te véleményed?

Csaba: Szerencsére nagyon kevesen vannak, akik károsnak gondolják a VR-szemüvegek használatát. Tapasztalataink azt mutatják, hogy bár vannak néhányan, akik szédülést éreznek, nincs különösebben rossz hatása a hosszabb VR használatnak sem. Én azt gondolom, hogy a hányingert keltő VR élményeket átgondolt szoftverfejlesztéssel meg lehet előzni. Van pár fontos dolog, amire oda kell figyelni, ennyi az egész.

 

Scifi.hu: A játékokon kívül milyen területeket forradalmasíthat a VR?

Csaba: A filmipart, azon belül is a felnőtt filmgyártást nevezném meg elsőként. Elképesztő összegekkel támogatja a szexipar a VR-eszközök fejlesztését és nem is véletlenül. Ezen kívül tudományos kutatásokra, orvosi felhasználásra és az oktatásra tudok gondolni. Ezeken a területek már most is széleskörűen alkalmazzák VR-t, persze nem nálunk.

 

Scifi.hu: Mivé fejlődhet a VR? Szerinted mi a realitása annak, hogy annyira átszövi majd a mindennapi életünket, ahogy azt pl. a Ready Player One-ban láthattuk?

Csaba: Kétségtelenül. A jól használható technológiai fejlsztések kivétel nélkül nagy hatással voltak az egész emberiség mindennapjaira, gondoljunk csak a rádióra, tévére vagy a mobiltelefonokra. A VR egy újfajta digitális kijelző, ami néhány évtizeden belül szerves részévé válik a mindennapoknak. Rajtunk áll, hogy csak a Ready Player One pozitív jövendőléseit vagy a negatívakat is hagyjuk megvalósulni.

 

Scifi.hu: Mik az Overon Station legjelentősebb játékai? És miket terveztek a jövőben?

Csaba: Az Overon a Kupolaváros című kalandjáték elkészítésének ötletével alakult, és még mindig ezt a célt szeretnénk elérni. Az üzleti felhasználású VR-élmények irányába is pont azért tettünk kitérőt, hogy összegyűjtsük a költségvetést ehhez a komplex, és költséges fejlesztéshez.

 

 

Scifi.hu: Ti is ott lesztek hamarosan az idei HungaroConon. Milyen játékokat próbálhatnak majd ki a látogatók?

Csaba: Olyan játékainkat hozzuk magunkkal, amilyeneket VR-játéktermeknek és céges csapatépítő vagy családi rendezvényekre készítettünk. Reméljük a HungaroCon közönsége is szórakoztatónak fogja őket találni.

Scifi.hu: Köszönjük szépen az interjút!

 


Ha te is kedvet kaptál a VR-játékokhoz, ne késlekedj!

A jegyek már kaphatók a HungaroConra!

Ha most elővételben VIP jegyet vásárolsz, ingyen próbálhatod ki az Overon Station legjobb VR-játékait!


 

Overon VR HQ
1115 Budapest, Bartók Béla út 152/F

contact@overonvr.com

Telefon: 36 30 920 4171